keskiviikko 16. marraskuuta 2022

Talvea kohti

Kelit kylmenee, sota jatkuu ja tämä blogi on taas jäänyt päivittämättä pitkäksi aikaa. 

Kurssilasku on nyt ehkä taas kääntynyt nousuksi, mutta en ole vieläkään päässyt yli 200K rajapyykistä. Olen jatkanut kuukausisäästöjä ja samalla myös kasvattanut käteispuskuria reilusti. Olen ehkä menettänyt hyviä ostopaikkoja, mutta jotenkin varsin epävarma tilanne vetää varovaiseksi. Ja pohdin myös ylimääräisten lainalyhennysten tekemistä koronnousujen takia. Jotenkin tuo säästössä oleva käteinen tuntuu hyvälle, vaikka tiedän ettei se tuota mitään. Missä mahtaa olla minulle sopiva järkevän käteispuskurin yläraja, eli milloin kannattaisi joko lyhentää lainoja tai sitten laittaa rahat poikimaan sijoituksina? Täytyy ehkä miettiä tätä asiaa tarkemminkin. 

Mutta ensin haluan päästä yli tuosta jo kauan odottamastani virstanpylväästä! Se on nyt alkanut tuntua haasteelta, jossa en halua luovuttaa. Vaikka turhauttaakin vähitellen. Tuntuu ettei sen ensimmäisen 100K tekeminen ollut ollenkaan näin vaikeaa. Niinhän ne isot pojat ja tytöt vissiin sanovat, että noususuhdanteessa on helppo olla menestyvä sijoittaja, ja vasta kunnon laskuvuosina kokeillaan kenen pää kestää. No, ehkä olen taas varovaisuuttani menettänyt useita mahdollisuuksia ostaa hyviä osakkeita halvalla, mutta ainakaan en ole mennyt myymään mitään tai muutenkaan panikoinut kovinakaan laskupäivinä. Eli kasetti ja hermot kestää.

Sijoitusteni ja säästöjeni arvo on tänään noin 196 000 €. Nyt olen "plussalla" suunnilleen +11%.  





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti